Ingen mens
15.06.2019
Hej!
Jag har inte haft min mens sedan början på April. Och före det så har det inte kommit så mycket. Kan den hoppa över någon månad? Så känner ja mig trött hela tiden. Är inte så värst taggad på att fara och ”visa upp” mig någonstans. Vad skall jag göra?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
17.06.2019
Hej.
Det är ganska vanligt att mensen kan utebli och hoppa över någon månad, och oftast får man inte veta vad det beror på. I normala fall brukar man inte börja undersöka varför mensen är borta förrän den lämnat bort i minst sex månader, och det beror på det att det oftast inte betyder att någonting är fel, utan att kroppen av någon anledning har lite paus med det.
Så jag tycker att du skall ta det alldeles lugnt nu under sommaren och inte fundera så mycket på saken. Om mensen fortfarande inte har dykt upp i höst så kan du boka tid till preventivrådgivningen eller till en läkare, så får hen ta ställning till om någonting behöver göras, t.ex. undersökas med blodprov och om ni skall försöka starta mensen igen med hjälp av mediciner.
Kram
Tessi