ingenrubrik
01.01.2014
Jag undrar om man har en svampinfektion i underlivet och åker till skolhälsosystern har hon då en medicin,salva något som hjälper eller måste man till apoteket eller till en doktor och skriva ut recept? Och hur gammal måste man vara för att köpa något på ett apotek? Har dom en åldersgräns?

Ungdomsinformatören Sanna svarar
07.01.2014
Hej, jag skulle inte tro att skolhälsovårdaren har något att dela ut. Men hon/han kan ge råd vad som skulle vara bra och så kan hen ta ett prov så man vet om man har en svampinfektion eller inte. Vi har svarat många gånger tidigare på liknande frågor. Man kan sätta tea-tree olja på ett trosskydd som man byter några gånger per dag, eller naturel yughurt, båda funkar helt bra. Man ska vara lite försiktig med tea-tree oljan, den är ganska stark så bara ett par droppar. Man kan också sätta dem på en tampong. Sen finns det ju då det receptfria Diflucan på Apoteket som är tabletter och som tas via munnen. De har nog ingen åldersgräns på receptfria mediciner, ev kanske de kan fråga lite efter symtom om man är lite yngre, men oftast får man nog det man ber om och betalar och går.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna