Inte likadana bröst
10.09.2018
Hejsan Decibel!
Jo nu är läget såhär och jag går rak på sak. Det är att mitt högra bröst är inte alls lika stort som mitt vänstra. Och man ser en bra skillnad för det är mycket mindre och inte lika brett jämför med högra tycker jag. Har känt igenom de på samma gång och känner inga speciella förhårdnader och utseende på bröst vårtorna är likadana så absolut inget fel på de. Men läste även på nätet att brösten kan förändras lite efter sin mens och min mensperiod slutade i fredags och hade en mycket riklig mens period då. Men lever ju lite oroligt nu för jag är såå rädd för cancer och det är alltid första tanken som snurrar i mitt huvud.. Så när bör man söka vård att kolla upp sina bröst ifall man endå är lite smått orolig?
Tack på förhand
Ha en fin start på veckan och sköt om er! :-)

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
10.09.2018
Hej.
Först och främst skall du komma ihåg att nästan inga bröst är helt identiska. Det vanligaste är nog att brösten är lite olika storlek och form, men det brukar inte märkas speciellt mycket eftersom det sist och slutligen inte är så viktigt. För det andra skall du minnas att detta alltså är helt normalt, och inte beror på att någonting skulle vara fel eller att man har cancer.
Jag tror alltså inte att skillnaden i storleken och formen på dina bröst beror på cancer, utan snarare på att de helt enkelt är två olika bröst. Det är alltså ingenting som är fel utan det är bara så du ser ut. Perfekt. Precis som du är.
Precis som du skriver så kan brösten ändra lite från en period i månaden till en annan, ofta så att brösten är som mest svullna stax innan mens, och som minst svullna strax efter. Då man undersöker sina bröst för att hitta förändringar är det då vettigt att göra det efter mensen, eftersom de är minst svullna då och eventuella förändringar då märks lättast. Om man är fundersam över någon speciell sak, t.ex. en knöl, så kan man boka tid till en läkare eller en gynekolog som kan undersöka brösten. Vid behov skickar hen sedan vidare en på t.ex. mammografi. Men i din ålder är det ganska sällsynt att man skulle hitta förändringar som behöver undersökas vidare.
Fortsätt att hålla koll på dina bröst och undersöka dem regelbundet. Men släpp nojjan över cancer. Storleksskillnad i brösten beror sist och slutligen väldigt sällan på cancer utan mest på att brösten har olika mycket vävnad.
Kram
Tessi