Intimrakning
27.05.2019
Hej! Jag har gjort intimrakning i underlivet men jag vet inte riktigt hur jag ska göra får att få bort allt hår? Det lämnar kvar en liten stubb som är jätteirriterande eftersom håret fastnar i trosorna. Jag undrar också om det är bra att lägga på aloe vera eller olja efteråt? Eller måste man köpa intimvårdande gel? Hur undviker man svamp och irritation? Fundersam

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
29.05.2019
Hej.
Genom rakning är det helt enkelt svårt att få bort allt hår. Det är oundvikligt att det lämnar lite stubb, och att den känns vass då håret växer ut tillbaka. Om man vill ta bort håret i underlivet utan problem med vass stubb så får man nästan satsa på vaxning eller sockring istället.
Sen är det bara fakta att håret i underlivet har en viktig uppgift - så om man tar bort det så behöver man vara medveten om att det har följder. Hårets uppgift är att fungera som ventilation, att leda bort värme och fukt från huden så att det inte blir för instängt - så om man tar bort allt hår medför det lätt att bakteriefloran ändrar, och att man då lättare råkar ut för infektioner, t.ex. svamp. Speciellt om man rakar bort håret eftersom det oftast medför att det blir små sår eller hudirritation vid hårrötterna - som i sin tur ytterligare ökar mängden bakterier. Så för att undvika irritation så långt det går är det bra att sova helt utan trosor, tvätta underlivet med vatten en gång om dagen (aldrig tvål), inte använda för täta underkläder och tvätta sig alltid efter sex.
Det är väldigt stor skillnad på hur olika människor reagerar på rakning, vissa får lätt inflammationer i hårsäckarna eller inåtväxande hårstrån, medan andra inte får det. Det viktiga att tänka på vid rakning är att hyveln alltid skall vara ren och vass. Efteråt kan du smörja huden med t.ex. aloe vera, men undvik krämer som innehåller parfym.
Kram
Tessi