Inverterade bröstvårtor
07.10.2020
Hej,
Jag har alltid undrat varför mina bröstvårtor inte sticker utåt som alla andras verkar göra och varit och är ksk fortfarande lite osäker när det kommer till dem. Jag insåg för typ något år sedan att jag hade inverterade bröstvårtor efter att jag började söka upp vad det kunde vara för något jag hade. Nu några år senare så har jag börjat tänka på hur detta kommer påverka mitt liv osv. Vad tycker killar om inverterade bröstvårtor? Bryr de sig? Vilka problem kommer med inverterade bröstvårtor osv? Annars gillar jag dem för jag behöver inte alltid ha bh på mig eftersom det ser ut som jag ändå har :)! ”:)

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.10.2020
Hej.
Det du beskriver är inte speciellt ovanligt, det är bara synd att man så sällan ser exempel på hur olika bröst faktiskt kan se ut - och ändå vara helt normala. De bröst man ser på bild och i filmer är oftast sådana där bröstvårtan är tydligt definierad jämfört med vårtgården och resten av bröstet - medan det inte alls alltid är så brösten ser ut - och i all synnerhet inte på unga kvinnor.
Så dels tror jag att dina bröst ännu kommer att utvecklas och förändras lite med tiden för brösten är oftast inte färdigutvecklade ännu i din ålder - och dels finns det ingenting som säger att det behöver påverka ditt liv överhuvudtaget eftersom du redan har fixat det viktigaste kriteriet - det att du själv tycker om dem.
Bröstvårtor på killar kan också variera till både form och storlek, och jag har aldrig hört en tjej dissa en kille p.g.a. att hans bröstvårtor varit "fel", så jag tror inte att du behöver oroa dig för att de inte skulle accepteras.
Jag blir så glad av att höra att du själv gillar dina bröst - för då är verkligen allting möjligt <3
Kram
Tessi