jätte oroad:/
03.09.2014
Hej decibel! jag har ett ganska litet problem men det känns jobbit! i mitt underliv finns en vårta som har just blött lite, tillförst så märkte jag knappt av "vårtan" men sedan så ploppade den upp, alltså då jag fick den så märkte jag nog att det var något för den varnog slät men den var liksom knölig innom men slät på utsidan, jag har inget stablit sexliv men har har nog haft sex... men alltid med kondom!!! alltid!! så det kan ju inte vara någon köns sjukdom eller?? jag har en vårta på mitt finger, kan det har smittat ? kan de vara en helt vanlig vårta? jag har panik för jag vill gärna fortsätta ha sex med min pojkvän men jag skulle alldrig göra det då vårtan finns där, snälla hjälp mig att klura ut vad det kan vara eller bero på?? tack på förhand:) xx oroad tjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
05.09.2014
Hej.
Det är nog jättesvårt att säga vad det kan tänkas vara för vårta du har på basen av det du skriver. Det är inte sannolikt att det är vårtan från fingret som har smittat till underlivet eftersom det är olika sorters vårtor som börjar växa på fingrarna än i underlivet. Ser den liknande ut?
Jag vet ju inte heller var i underlivet "vårtan" finns. Om den finns på de yttre blygdläpparna kanske det bara är frågan om en inflammerad hårsäck eller talgkörtel? Isåfall brukar problemet lösa sig själv och man behöver inte göra någonting åt det. Om "vårtan" däremot är belägen vid de inre blygdläpparna eller nära slidöppningen, och den blöder eller annars orsakar problem så tycker jag att du skall boka en tid till läkare och kolla upp vad det är frågan om. Det kan kännas lite genant att boka tid till en läkare för en sådan sak, men om det känns jobbigt kanske du kan gå till din skolhälsovårdare så kan hon hjälpa dig boka en tid?
Om du alltid har använt skydd vis hela samlaget så behöver du sannolikt inte bekymra dig för könssjukdomar, men ibland kan man få små knölar och nippor som inte beror på det. Nu tycker jag att du skall försöka hålla underlivet torrt och rent, och försöka följa med situationen, men om "vårtan" inte visar tecken på att försvinna, eller om den orsakar problem så är det bäst att du tar tag i saken och uppsöker läkare, så kan du sedan ha sex med din kille utan att bekymra dig.
Vänliga hälsningar
Tessi