klåda?
12.01.2014
Hej,jag är livrädd att jag ska ha en svampinfektion i underlivet,så jag undrar vad är klåda för jag har läst att oftast har man det när man har en svampinfektion! Och jag vet inte vad det är så jag är taacksamm för svar! :) undrare

Ungdomsinformatören Liselott svarar
13.01.2014
Hej!
Klåda betyder att det kliar. Eller mer än bara kliar, det kliar och irriterar mera än bara en gång 8inte så att man bara skrapar det där stället lite och så går det om). Klåda kan man få av allt från myggbett till exem.
Men när det gäller just svampinfektion, så handlar det om att det kliar en massa i underlivet, ibland dygnet runt och så mycket så att man tror att man ska bli tokig, för det går inte över genom att klia det. Är det svampinfektion, så har man också oftast illaluktande flytningar som är vita och gryniga som gammal yoghurt och så luktar hela underlivet starkt och huden där är ofta röd och irriterad. Det sägs att fyra av fem kvinnor någon gång har svampinfektion och oftast har det inget alls med sex att göra. De här svampbakterierna finns naturligt hela tiden i slidan, men ibland kan de av någon underlig anledning få för sig att börja föröka sig massor. Man kan få svampinfektion tex av stress eller av att ha ätit en antibiotikakur för något helt annat, av att ha ätit för mycket socker och vitt mjöl, av att ha tvättat underlivet för ofta eller med tvål (så att det torkat ut, man ska inte duscha underlivet mer än en gång om dagen och aldrig med något annat än vatten), att man haft för tighta byxor och strings så att underlivet inte kunnat andas ordentligt eller för att man irriterat underlivet extra, tex haft sex utan att vara tillräckligt kåt.
Så genom att undvika de här sakerna, så förebygger du också så att du kanske aldrig behöver få svampinfektion.
Fråga mera bara ifall det är något mer du funderar på!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott