Klåda
21.10.2019
Hej, jag har nu i ca. 1-2 veckor haft ett besvär som inte verkar ge med sig. Det kliar runt slidöppningen i stort sett hela tiden, men mest när jag är utan trosor (när jag ska sova) och när jag ska kissa. Jag rakade mig där nere för ca 2 veckor sedan och är därför osäker om det kan bero på det? Det är andra gången jag rakar mig HELT där nere men första gången upplevde jag inte detta problem. Och det känns osannolikt att det skulle bero på det eftersom det är i och på ett litet område runt slidöppningen där det inte fanns eller finns hår.
Jag har även testat använda Canesten för behandling mot svamp i underlivet, har använt det 1-2 gånger per dag i ca. 4 dagar nu men det har inte blivit bättre. Jag har haft svamp i underlivet en gång tidigare.
Jag är oskuld så har iallafall inte blivit smittad av någon könssjukdom? Men kan könssjukdomar uppstå bara sådär och ge klåda som symptom?
Är helt slut på ideér vad jag skulle kunna göra och det börjat vara irriterande. :)

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
22.10.2019
Hej.
Jag tror att klådan kan ha ett samband med att du har rakat dig, även om du inte har haft eller rakat bort hår precis vid slidöppningen. Håret i underlivet har en uppgift - nämligen att sköta om ventilationen i underlivet så att det inte blir för varmt eller fuktigt. Om det blir det - och i all synnerhet i samband med rakning då det ofta uppstår små sår i huden så är det vanligt att bakteriefloran i underlivet ändrar och att detta leder till olika symtom - t.ex. klåda som i ditt fall.
Hur konstigt det än låter så kan bristen på ventilation i underlivet också leda till att underlivet blir för torrt (det har inte nödvändigtvis någonting alls att göra med hur mycket flytningar man har). Så jag föreslår att du istället för Canesten skulle köpa en salva som heter Vagisan, eller vanlig libero - babyolja som du smörjer underlivet med. Tvätta underlivet en gång om dagen med vanligt vatten, använd bomullstrosor (inte strings!) och raka dig inte på nytt innan besvären har försvunnit. Om symtomen inte går över på några dagar så tycker jag att du skall kontakta preventivrådgivningen och diskutera saken med dem.
Kram,
Tessi