Kliar
31.10.2018
Hej!
Jag undrar hur man vet om man har svamp.
Mitt underliv har kliat mycket nu och det gör ont att torka sig, det är liksom jätte känsligt. Mina flytningar luktar lite konstigt men inte så jätte starkt ändå men annorlunda än vanligt.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.11.2018
Hej.
Det vanligaste tecknet på svampinfektion är klåda, och att flytningarna blir tjocka, vitaktiga och gryniga. Flytningarna brukar oftast inte lukta så illa, mest lite syrligt. Så om flytningarna luktar illa, eller är gul/gröna så tyder det mer på någon form av infektion.
Det du kan göra är att antingen ringa till preventivrådgivningen (mödrarådgivningen/familjeplaneringen) i din hemkommun och diskutera saken med en barnmorska eller hälsovårdare. Hen kan då på basen av dina symtom antingen lägga en remiss till lab.prover eller ordinera läkemedel till dig. Från apoteket kan du receptfritt köpa kapslar som du för upp i slidan stax innan du går och lägger dig. Kapslarna hjälper till att normalisera pH-balansen i underlivet och brukar då hjälpa mot "små-problem". Du kan testa att köpa t.ex. Vagi-C, Vagisan eller Vagi-Care, och använda i några dagar (enligt bipacksedeln) om problemen inte skulle bli bättre så tycker jag att du skall ringa till preventivrådgivningen.
Ibland känns det också bra att smörja underlivet med någon olja, t.ex. babyolja (t.ex. Liberos baby-olja som finns bland baby-sakerna i butiken.)
Kram
Tessi