Kliar i snippan
04.04.2022
Hej decibel! Jag har haft ett problem under en längre tid, det har kliat i min snippa och varit rött, sedan fick jag en böld på ena blygdläppen men som sedan försvann efter typ nån timme. Vad kan det vara för fel? -

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.04.2022
Hej,
Det finns lite olika saker som kan orsaka klåda i underlivet. Det du kan börja med att fundera på är om du har några andra symtom, t.ex. att dina flytningar luktar annorlunda, eller om de har blivit rikligare? Om man i samband med att det kliar i underlivet har tjocka och vitaktiga/gryniga flytningar så brukar det vara ett tecken på svampinfektion, medan om flytningarna luktar illa så är det snarare ett tecken på att bakteriefloran är fel.
Lättast skulle det kanske vara om du gick och talade med din skolhälsovårdare så kunde ni tillsammans fundera över dina symtom och vad man kan göra. Men eftersom jag vet att det kan kännas väldigt pinsamt att diskutera en så privat sak så skall jag lista några saker du kan göra.
• tvätta dig enbart med vatten i underlivet. Aldrig tvål eftersom det torkar ut slemhinnorna och gör dem irriterade. Att tvätta sig med tvål i underlivet leder alltså snarare till mer problem.
• Använd trosor av bomull, inte av syntetmaterial. Bomull andas bättre och det blir inte lika instängt.
• Undvik att raka bort ditt könshår medan underlivet är irriterat. Är man rakad så minskar man den naturliga ventilationen vilket gör att temperaturen och fukten ökar - och då blir det lätt problem med bakteriefloran. Dessutom orsakar rakningen lätt små sår och inåtgroende hårstrån som i sig kan leda till klåda.
• Försök att använda lösa kläder på underlivet och sova helt utan trosor tills klådan har försvunnit. Frisk luft är bra!
• Undvik att använda trosskydd/binda förutom då du har mens. Ibland kan det kännas "lättare" att använda trosskydd om man har mycket flytningar men tyvärr så torkar de också ut slemhinnorna och tvingar dem att jobba ännu hårdare. Så det blir lätt en ond cirkel.
• Fundera över vilka mediciner du äter. Kolla bipacksedeln och läs. Ibland kan olika mediciner ha biverkningar som klåda. Då kan det finnas anledning att ta upp saken med en läkare.
• Om dina flytningar är tjocka, vita/gryniga - då finns det anledning att misstänka svampinfektion. Gå till apoteket och köp en salva som heter Canesten. Den kan du köpa utan recept. OM den inte skulle hjälpa så diskutera saken med din skolhälsovårdare eller hvc.
• Om dina flytningar luktar illa eller väldigt annorlunda än förr - då finns det anledning att misstänka en infektion. På apoteket kan du köpa vagitorier (piller son förs upp i slidan) t.ex. Vagi-C, Vagi-Care eller Vagisan. Dessa kan köpas utan recept. Följ anvisningarna. Om problemen inte försvinner inom 2 veckor efter att du använt dem och följt råden ovan så skall du tala med din skolhälsovårdare eller hvc. Då behöver det tas en bakterieodling för att kolla om det är någonting som behöver behandlas för att försvinna.
Det du beskriver är inte alls ovanligt. De flesta tjejer upplever liknande saker under sin livstid, men jag vet att det kan kännas jobbigt i din ålder då det ännu är väldigt känsligt att tala om. Skriv gärna in på nytt om någonting blev oklart.Kram,
Tessi