Kliar och svider där nere
16.10.2017
Hej! För två veckor sedan hade jag oralsex med en kille, han slickade min fitta. Nu kliar det otrolit mycket där nere och svider, har inga fläckar/bölder/torrhet osv men på vissa ställen finns det små "sår" so det blöder ur ibland men de är jätte småa bara små "sprickor".
Det är bara lite rosa/rött men den färgen skall det väl vara?. Har försökt smörja in med en bassalva och ja använder bara bomullstrosor men det fungerar ej...
vad skall ja göra och kan det ha berott på oralsexet ?? Sara22

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
23.10.2017
Hej.
Hmm.. lite beroende på hur dina flytningar ser ut så kan det vara "vanlig" svampinfektion, som antagligen inte har någonting med oralsexet att göra, eller så kan det vara herpes, och då kan det ha att göra med sexet.
Svampinfektion brukar märkas just på att det kliar mycket, både utanpå och inuti slidan, och man brukar ofta få vitaktiga tjocka och gryniga flytningar. Men små sår eller sprickor är inget vanligt symtom på svampinfektion.
Herpes kan smitta via oralsex, och kan ge upphov till små sår som kan vara väldigt smärtsamma, men isåfall gissar jag att symtomen finns främst utanpå, d.v.s. vid blygdläpparna, och inte så mycket inuti slidan.
Om du fortsättningsvis har symtom så tycker jag att du skall boka en tid till gynekolog eller läkare så att du blir undersökt. Det är mycket möjligt att symtomen skulle kunna gå över med receptfria mediciner, men eftersom jag är så osäker på vad dina symtom beror på aå tycker jag att det skulle vara bättre om du kollade upp saken.
Så ring hvc och boka en tid så får en läkare ta ställning till saken.
Kram
Tessi