Klitoris
28.12.2018
Kom ihåg en grej som hände när ja var mindre. Kanske 9-10 år eller nått sånt. Hade just typ börjat utforska mig själv å så och märkte att det gick att trycka ut typ en vit gegga ur min klitoris. Alltså för klitorisen beskrivs väl som en huva typ? Aa ja kunde iallafall typ klämma ut nån vit ganska fast gegga därifrån. Har inte tänkt på de sedan dess men kom på de häromdan. Vad orsakade detta? Minns också att de typ gjorde ont att göra det Fundersam

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
31.12.2018
Hej.
Jag gissar att den vita geggan du kunde klämma ut var talg, d.v.s. en sorts fett som kroppen producerar för att hålla huden frisk och mjuk. Så jag tror inte att du har orsakat någon skada genom att klämma ut det, men det är inte heller nödvändigt eller önskvärt att göra det.
Utseendet och storleken på klitoris ändrar från att man är barn, så det är helt rimligt att den kan se annorlunda ut nu än då du var 9-10 år, men det beror antagligen på helt naturlig utveckling och inte på att du har klämt på den.
Kram
Tessi