Knöl i bröstet
20.05.2019
Hej!
Upptäckte för ett tag sen en knöl i mitt vänstra bröst. Blev väldigt orolig då men märkte att den minskade i storlek/var nästan borta efter mensen så tänkte att det kunde vara något hormonellt. Nu har den ökat i storlek igen och jag har också hittat en svullen lymfkörtel (tror jag) som ömmar väldigt mycket i armhålan, dock på höger sida. Är lite orolig kring detta. Vet att bröstcancer är väldigt ovanligt i min ålder men känner även att jag borde kolla upp detta. Är det något att oroa sig för? Är det hälsocentralen jag ska vända mig till? orolig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
20.05.2019
Hej.
Eftersom knölen ökade och minskade i takt med menstruationscykeln så tror jag precis som du att det är hormonellt, och att knölen är en del av bröstens normala vävnad. MEN ingenting hindrar dig från att boka en tid till gynekolog via preventivrådgivningen så får läkaren undersöka brösten, och lymfkörteln i armhålan.
Det är INTE lätt att veta vilka knölar som är vad i brösten, och då kan det vara skönt att en helt utomstående person kollar upp saken. Så ring och boka en tid till gynekologen så slipper du fundera mer på saken efter det.
Kram
Tessi