Knöl på blygdläppen
23.01.2019
Hej för lite mer än 1 vecka sedan, hittade jag en knöl på yttre blygdläppen, ca 1cm stor (som en ärta ungefär). Det var öm och gjorde lite ont i 2-3dagar men nu gör den inte ont längre men den är fortfarande lika stor. Jag undrar vad det kan vara förnågot, är det farligt?
Jag har även stark mensvärk, son att jag blir kniv huggen buken. Kan de ha något med detta att göra? Tacksam för svar så nanny som möjligt. Hjälp mig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
30.01.2019
Hej.
Jag gissar att knölen på din blygdläpp är en finne som ligger under huden. Det är knappast någonting allvarligt och om smärtan nu har avtagit så får du bara följa med. Ibland tar det en liten tid för svullnaden att lägga sig helt trots att själva inflammationen har lagt sig. Försök att hålla området rent och torrt så tror jag att den försvinner av sig själv med tiden.
Jag tror inte att finnen har någonting med finnen att göra (utöver det att det kanske lättare uppstår finnar under mensen) men finnar kan ju uppstå när som helst och var som helst utan att de beror på någonting speciellt. Om du behöver hjälp med din mesvärk och du upplever att t.ex. vanliga värkmediciner inte hjälper så kan du diskutera saken med din skolläkare som kanske kan skriva ut en medicin som fungerar mer effektivt på just mensvärk.
Kram
Tessi