Kolla brösten
17.01.2020
Hej! Det är väl så att man skall kolla sina bröst för förändringar och så vidare alltid veckan efter mens? Men hur gör man då när man äter mini piller och tappat sin mens? När ska jag kolla brösten?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
20.01.2020
Hej.
Anledningen till att man gärna skall undersöka sina bröst just veckan efter mens är att brösten då är som minst svullna, så man har bäst möjlighet att känna eventuella förändringar. Men om du inte alls har mens så bör du hitta något annat system för det.
Tycker du att bröstens svullnad varierar under månaden eller är de ganska lika hela tiden? Jag föreslår att du försöker följa med och hitta en tidpunkt i månaden då dina bröst inte är så svullna, och då undersöker du dem då. Kanske då du börjar på en ny karta, så är det lättare att komma ihåg. Huvudsaken är ju att du själv skulle lära dig hur dina bröst brukar kännas så att du märker om någonting plötsligt skulle kännas annorlunda.
Bra att du undersöker brösten, jag vet att det kan kännas svårt att veta vad som är vad - men med tiden kommer du att bli säkrare på hur de skall kännas.
Kram
Tessi