Konstig lukt
18.07.2017
Hej decibel... Jag stör mig på en sak helatiden, det är att det kommer en lukt ibland från "flickhålet", och ibland luktar flytningarna också så. Det är svårt att förklara exakt hur det luktar men det luktar typ lite surt, och det kan inte vara den vanliga "flytningslukten" som folk talar om... Om jag sitter på samling,eller bredbent på golvet så känner jag av lukten. Jag hoppas att ingen annan känner av det. Byxorna börjar lukta likadant(Mamma säger att det kan vara för att byxorna inte tvättats på länge), men de börjar lukta fast jag tvättat dem och Jag byter trosor nästan varje dag(ibland varannan). Orolig

Ungdomsinformatören Liselott svarar
20.07.2017
Hej!
Ingen fara, det luktar faktiskt så där för rätt många tjejer :) Se, våra underliv SKA lukta lite, det är helt naturligt. De är skyddade av dels könshåret, som ska forsla bort och skydda från smuts och batkerier utifrån - du märker kanske att det är glatt och krullar sig utåt, det leder bort smutsen samtidigt som det funkar som luftkonditionering så att huden hålls fräsch. Dels är underlivet skyddat av en uppsättning naturliga, goda bakterier, som bekämpar dåliga bakterier. De goda är bland annat mjölksyrebakterier, liknande som du borde få i dig för matsmältningens skull tex genom Gefilus- eller Actimel-produkter eller naturell yoghurt. Därför luktar ett hälsosamt underliv faktiskt lite surt. Flytningar och andra smörjande vätskor i underlivet sköljer också bort dåliga bakterier och smuts, så man kan säga att underlivet är självrengörande :)
Det är kanske mer onaturligt då att inte lukta, eftersom det tyder på att man troligen tvättar sig för ofta eller med för starka produkter i underlivet. Tvättar man för ofta eller mycket, så tvättar man samtidigt bort det naturliga skyddet vi redan har i underlivet, dödar de goda bakterierna, och då kan dåliga bakterier som tex svampbakterier ge en infektioner i underlivet - och de luktar mycket värre (och kliar och svider och är allmänt eländiga). Så högst en gång om dagen ska man tvätta sig, och helst bara med ljummet vatten, absolut inte med någon duschtvål eller liknande. Tvål torkar dessutom ut slemhinnorna (den rosa, fuktiga huden i underlivet, munnen, analen, ögonen osv) och blir de torra blir de irriterade och då börjar de lättare bråka och lukta illa.
Trosor ska man byta en gång per dag, så att inte bakterier och smuts i dem börjar irritera underlivet, medan byxor kan man nog ha några dagar i rad. Men de är ju också ganska nära underlivet, så har de blivit fuktiga i skrevet av flytningarna från underlivet, så ska man tvätta dem, annars börjar det ju lukta från tyget också.
Sedan behöver underlivet luftas lite ibland. Använder man tighta jeans eller tighta trosor och kläder i syntetmaterial, så kan inte huden och underlivet andas riktigt. Då blir det såsmåningom varmt och svettigt och börjar lukta mer. Ett tips är att sova utan trosor (man kan ha ett par lösa pyamasbyxor eller shorts i bomull att sova i, så fläktar det lite). Eller ligga utan trosor med benen brett isär i sängen före man ska sova och läsa en bok eller något. Hipsters-trosor i bomull är bättre än strings i syntetmaterial som spets och gummiband - så faktiskt, mommotrosorna rules ;) :D
Som sagt, de flesta tjejer luktar lite. Eller doftar kvinna, ska man väl kanske hellre säga, för det är alltså inget äckligt eller ofräscht med det. Om det faktiskt börjar lukta ILLA och om det dessutom kliar, svider, ömmar, irriterar eller blir rött, så då har man troligen fått någon infektion eller obalans i bakteriefloran i underlivet och då kan man behöva lite medicinering eller hemmakonster (tex ger en smörjning av naturell yoghurt faktiskt de goda bobborna extra förstärkning). Tycker man lukten besvärar, fastän den är helt vanlig, så kan man ju alltid sitta lite annorlunda ;)
Hälsar Liselott