Livmoderhals canser
26.01.2020
Hej!
Kan man få livmoderhals canser om man inte haft sex? Måste man ha sex för att få det? Måste man ha haft sex för att få nån slags canser i underlivet??

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
27.01.2020
Hej,
Vissa former av cancer kan ha en koppling till infektioner i underlivet. T.ex. har en typ av kondylom, som är en form av virus, koppling till livmoderhalscancer. Men man kan få livmoderhalscancer, och andra former av cancer i underlivet även om man inte har haft könssjukdomar, och även om man inte har haft sex överhuvudtaget - och man kan ha könssjukdomar utan att de senare leder till cancer.
Så sex/könssjukdomar har inte alltid någonting att göra med cancer i underlivet.
Kram
Tessi