Livmodertappen
14.11.2013
Hej. Är det normalt att man lätt kan känna livmodertappen med sitt finger? När jag sett bilder var den befinner sig så är den väldigt långt inne i slidan. För det mesta känner jag av den ganska så lätt, men ibland känner jag jag den knappt. Den stör inte egentligen. Jag använder tampong hur lätt som helst, bara ibland får jag inte den så långt in, men tampongen stör ändå inte då den väl e där. Jag bara undrar om det kan vara olika från tjej till tjej var livmodertappen befinner sig? Hope

Ungdomsinformatören Liselott svarar
21.11.2013
Hej Hope!
Ursäkta att du fått vänta på svar, här är fllkomlig rusning nu med 212 frågor på 19 dagar. Men nu, vännen, komme svar:
Vet du, alla vi tjejer är lite olika utformade och lite olika djupa (framförallt när vi inte är sexuellt upphetsade, men också då kan man ju inte vara hur djup som helst). Så kanske är du relativt "grund" i normaltillstånd och därför lättare känner av din livmodertapp. Det betyder inte att du måste vara grund och trång när du tex har sex, men huvudsaken är att du kan använda tampong/mensopp om du vill utan att känna av den. Det finns ju också kortare tampongsorter ifall du tycker att den kommer för nära slidmynningen och stör. De kanske inte finns i matbutiken, men nog på nätet och ev. i större varuhus. Och så länge du kan onanera utan att det gör ont, så är det lugnt, och när du sedan har sex med någon, så ta det försiktigt tills du vet hur djup du känns. Sex är nog möjligt fastän partnern skulle ha en lång penis, han kan bara kanske inte komma hela vägen in. När man är kåt så blir slidan mycket mera töjbar och vidgar sig, så oftast är inte penisstorleken något problem :)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott (på basen av sexualrådgivarens tidigare svar på liknande)