Lös mage vid mens
21.03.2019
Hej!
Jag får otroligt lös mage vid mens (eller mycket lösare än vad den vanligtvis är då). Det har pågått under en längre period. Ca 4 månader. Vad kan det bero på? :)

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
22.03.2019
Hej.
Det du skriver är inte alls ovanligt. Det är många tjejer som precis som du får diarré i samband med mens, och det är ganska naturligt. Livmodern och tarmarna sitter nära varandra så då musklerna i livmodern krampar så påverkar det även tarmarna. I vissa fall, t.ex. om man lider av endometrios, där livmoderslemhinnan kan växa även på andra ställen än i själva livmodern (t.ex. i tarmen eller inuti buken) så påverkar det saken ännu mer eftersom man då även får "mens" på de ställen där den slemhinnan finns.
Så det är inget konstigt alls med att din mage påverkas då du har mens. I vissa fall kan p-piller hjälpa lite eftersom de gör att kramperna inte är så kraftiga, men ganska långt är det någonting man får leva med och försöka underlätta t.ex. genom att inte äta sådant som gör magen ännu lösare.
Kram
Tessi