luktar illa
02.11.2015
Hej decibel :) jo jag undrar en sak det luktar illa i mitt underliv lukten kommer igenom trosor och byxor och luktar nog starkt för mig har haft det nog ett tag nu för vill gärna inte säga till någon om det för det är så pinsamt... undviker helst och säga eller kolla upp det..

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
05.11.2015
Hej.
Alla människor har ju sin egen doft i underlivet. Men om du upplever att den lukt du känner nu är någonting nytt och inte din "vanliga" doft så är det säkert ett tecken på att någonting inte är som det ska i ditt underliv.
Oftast rör det sig då om en infektion, som t.ex. kan bero på att slidans ph-värde har blivit rubbat. Ibland kan flytningarna vara konstig färg eller konsistens, eller bli väldigt rikliga, eller så kan man få klåda eller sveda i eller kring slidan. Men jag tycker att du skall börja med några enkla hemmaknep för att hjälpa situationen:
1. tvätta dig i underlivet 1 gång/dag med vatten. Inte med tvål eftersom det irriterar slemhinnorna.
2. sov utan trosor och pyjamasbyxor så att underlivet får andas
3. Använd trosor av bomull, inte av syntetmaterial
4. Undvik att raka eller vaxa dig i underlivet ett tag.
Om dessa knep inte gör någon skillnad på t.ex. två veckor, eller om symtomen blir värre (du får klåda eller sveda) så tycker jag att du skall gå och tala med din skolhälsovårdare. Vid behov kan hen lägga en remiss till provtagning eller skicka dig vidare till en läkare som kan undersöka dig. Jag förstår att det kan kännas pinsamt att tala med någon om ett problem som är såhär privat, men kom ihåg att både hälsovårdare och läkare talar om väldigt privata saker varje dag och de tycker inte att det är något konstigt alls. Huvudsaken är ju att du mår bra!
Men ta en sak i taget. Börja med att testa med hemmaknepen, om de inte hjälper så talar du med din hälsovårdare. Det ordnar sig!
Kram.
Tessi