Mellanblödningar
05.04.2019
Hejsan! Jag funderar när man egentligen ska söka vård för mellanblödningar?! Jag har haft regelbunden, riklig mens i ca. 7 år. Aldrig använt någon preventivmetod och ej heller varit sexuellt aktiv på länge. Har aldrig tidigare haft mellanblödningar men de senaste 3 månaderna har jag haft mellanblödningar som håller i sig ca. 4 dagar, blödningarna växlar från riktigt mörkbruna med klumpar i till helt normala flytningar som är blodblandade,mängden som kommer är inte stor, kommer lite i trosskyddet och på pappret när jag torkar mig. De har kommit med ungefär samma intervall nu de tre senaste månaderna. Min första tanke var att det nog är vid ägglossningen som jag får dessa blödningar, men som sagt har jag ju aldrig tidigare haft det.. Vad tror ni? Ska jag vänta och följa med eller borde det kollas upp? Vårhälsningar till er!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
12.04.2019
Hej,
I sig är det inte speciellt oroväckande med mellanblödningar, det kan bero på ägglossningen precis som du skriver, och bra om du följer med och t.ex. antecknar då du har dem så är det lättare att se ett mönster.
Sen beror det ju lite på hur ditt sexliv har sett ut tidigare. Om du i något skede har haft oskyddat sex så att det kan finnas en risk att det rör sig om en könssjukdom så finns det anledning att kolla upp det, eftersom vissa könssjukdomar (t.ex. klamydia) kan ge mellanblödningar utan att man har andra symtom.
Så OM det finns en risk att det kan vara en könssjukdom så tycker jag att du skall kontakta preventivrådgivningen och be dem lägga remisser till provtagning, men annars kan du nog följa med det i några månader till. Om det känns som att saken inte ändrar utan att det bara fortsätter så kan du då boka en tid till en gynekolog som kan undersöka dig, men mensen kan krångla ibland och mellanblödningar dyka upp utan att det behöver betyda att någonting är fel.
Kram
Tessi