Mens
21.06.2021
Hej! Jag onanerade och testade att sätta in fingret längre in en vad jag brukat göra, men när jag tog ut fingret så var det blod. Min mens skulle kommit den 21a och just då var det den 19e, jag hade läst innan att man råka rivas där inne så det kommer blod, men det har gått nästan 2 dagar och jag blöder exakt lika mycket om inte mer som jag brukar göra när jag har mens. Jag är jätterädd, eftersom jag är mindreårig så vet inte mamma att jag redan börjat onanera, och om det kan vara nån slags infektion som orsaka blodet så vill jag inte berätta för mamma att det var för att jag onanera. Jag har sån extrem stress och ångest för detta, har jag fått min mens eller är detta en ovanlig infektion man behöver kontakta doktor för? Hjälp!! Klara

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
22.06.2021
Hej,
Det är nog din mens som har kommit, så oroa dig inte.
Det att du onanerar är heller ingenting du behöver berätta för någon, eftersom det angår bara dig själv. Det du gör är inte olagligt och inte skamligt på något sätt.
Det är helt normalt att mensen kan komma tidigare eller senare än "planerat", och att det kan blöda mer vissa gånger och mindre andra gånger. Det skulle vara nästan konstigare om mensen alltid skulle komma exakt då den "borde" göra det, eftersom kroppen inte är en maskin och inte bryr sig så mycket om datum eller kalendrar.
Så slappna av. Det är väldigt osannolikt att din blödning skulle vara ett tecken på infektion.
Kram,
Tessi