Mens
27.01.2019
Hej, jag ska till ett större badhus med mina vänner i februari, och ska då ha mens just de dagarna. Min mens var förr varit jätte oregelbunden men du dehär 3 månaderna har den barit regelbunden, hur ska jag veta om jag kan simma eller ej, eller finns det något man kan göra så att man hoppar över mensen eller förlänger dens start? Utan att ta p-piller? Vill och simma

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
04.02.2019
Hej.
Det du kan göra är antingen att använda menskopp (ifall att din mens alltså skulle komma just då) eller att vända dig till en läkare för att få mediciner utskrivna med vilka du kan flytta på mensen.
En menskopp är på många sätt ett bra skydd vid mens, och den fungerar bra även då man är o simmar. Den kostar runt 25 euro och kan köpas i bl.a. apotek och vid hälsokostaffärer.
Om du vill ha mediciner som flyttar mensen så skall du kontakta din hälsocentral för att boka en läkartid. Men på sätt och vid kunde menskoppen vara ett bättre alternativ eftersom vi inte vet när din mens skall dyka upp, och då behöver du inte ta några mediciner.
Kram
Tessi