Min snippa luktar
05.09.2021
Hej! Varför luktar min snippa lim? Fast jag tvättar den så börjar den lukta lim igen efter nån timme, hjälp! En liten tjej som behöver hjälp!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
06.09.2021
Hej,
På basen av det du skriver är det svårt att veta om det är någonting som är fel eller om det rör sig om en helt vanlig doft. Alla underliv luktar ju underliv, det ska de göra. Men ett friskt underliv luktar inte illa - utan bara som ett underliv. Så om du tycker att det luktar illa, eller om du upplever att lukten har förändrats på den senaste tiden (och att det t.ex. inte hänger ihop med din menscykel) så finns det kanske anledning att misstänka t.ex. en infektion.
Det du kan börja med att göra om du upplever att dina flytningar har förändrats eller att det luktar illa är att tvätta underlivet med vatten en gång om dagen. Aldrig tvål i underlivet (inte ens sådan som skall vara anpassad för underlivet). Endast vatten. Vid behov kan man köpa en salva på apoteket som återstället eller balanserar pH-värdet.
Om det inte skulle bli bättre så rekommenderar jag att du tar upp saken med din skolhälsovårdare som kan lägga remisser till en bakterieodling.
Men som sagt, det är svårt att säga. Du skriver att det luktar "lim", men alla har antagligen lite olika uppfattbning om vad lim luktar. Börja med att fundera över huruvida lukten har förändrats.
Kram,
Tessi