mini-piller
22.09.2015
Hej. Jag har tagit p-piller i snart 5 månader men har märkt att jag mår jätte dåligt av dem ( känsig ) och sade det till min mamma och hon sa att jag ska sluta med dem och att vi ska boka tid till läkare så jag eventuellt får börja använda mini-piller men har hört att man verkligen måste ta dem prick samma tid. liksom redan en halv timme - en timme efter så är det inte lika bra skydd, stämmer detta? och tor ni jag skulle börja må bättre av det? eller skulle en annan preventinmetod funka? har funderat på kanske spiral vet inte dock vad mamma kommer säga och hur mycket kostar det? och är det jätte säkert? jag undrar också hade p-pillret gestinyl i 4 månader men sen så bytte jag och har nu cytretyl, men då jag började med cytretyl fick jag mycket mer finnar än förut och typ sår på kinden som ser ut som finnar men kliar jätte mycket, ingen aning om vad det är. mamma vet inte häller de kliar nästan helatiden och ät jäätte torr där fasst jag lägger fuktighetskräm mm. de är jätte blodiga över att jag kliat dem vet ni va det kan va? tacksam för snabbt svar :) .

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
24.09.2015
Hej.
Då man börjar äta p-piller så brukar det ta några månader innan man med säkerhet kan säga om de passar en eller inte, men nu har du alltså ätit dessa i 5 månader och då borde det vara ganska tydligt vid dethär laget. Dock tycker jag inte att du skall sluta med dina piller innan du har varit till läkaren, eftersom risken för blodpropp blir högre om man börjar och slutar och börjar och slutar ofta inom kort tid. Ring därför och boka en tid till läkare nu genast, och vänta med att sluta äta pillren tills du har talat med läkaren.
Precis som du skriver så är det viktigare med mini-piller att pillren tas vid samma klockslag varje dag så om det känns som ett problem så kanske du borde överväga en annan metod. Då finns t.ex. Nuva Ring, en liten silikonring som läggs in i slidan och som får sitta inne i 3 veckor tills man tar ut den. Sen är man utan i en vecka och efter det lägger man in en ny. Hormonsammansättningen är den samma som i p-piller men efterson den fungerar mer lokalt (hormonerna tas upp genom slemhinnan i slidan) så hålls hormonnivån mer konstant och kastar inte lika mycket som med p-piller. Ett annat bra alternativ är spiral, som innehåller bara gulkroppshormon. Spiralerna som sätts in på flickor (d.v.s. om man inte har fött barn) kan sitta inne i 3år, men vid behov kan de naturligtvis tas ut tidigare. Nackdelen med spiralen är ju att den kostar mer på en gång, men utspritt 3 år så blir det några euro billigare än p-piller per månad. (Cypretyl för 3 mån kostar 15.18e och för spiral 12.80 / 3 mån.) Man brukar inte heller känna av biverkningar lika mycket från spiral, de kan t.ex. minska både blödningar och mensvärk.
Jag tror att dina hudproblem har att göra med att du bytt p-piller relativt nyligen. Hyn påverkas nog oftast då hormonnivåerna i kroppen ändrar, och om man använder p-piller sin innehåller östrogen så hålls hyn i regel bättre, så det kan tänkas vara en nackdel med spiral i ditt fall. Men å andra sidan berättar du ju att du har problem redan nu, och cypretyl brukar skrivas ut just för att behandla dålig hy, så det är inte så lätt att veta hur din hud skulle reagera. Jag föreslår nästan att du skulle tala med en läkare och ifall att det blir spiral som blir aktuellt för dig så kanske läkaren kan skriva ut någonting för att behandla hudproblemen på samma gång.
Boka tid nu genast! Kram!
Tessi