Minipiller
04.12.2018
Hej.
Att nu ere så att ja ha äti minipiller i två år å ja äter Pfizers minipiller. Ja börja ät di för att jag har haft jobbigt myki ryggont och int kona koncentrer mej på nå annat än ryggen, ungefär två veckor i månaden i samband me mens.
När jag börja ät pillerna försvann min mens, int ens nå droppblödningar å min rygg blev myki bättre. Men nu hadd ja för första gången på två år mens, å jäättttee ont i ryggen. Först så va he som bruna flytningar i en vecka sen kom mens, int i stora mängder men lite mindre än va ja hadd för två år sen. Å sen när he sluta blöd så har e fortsatt me bruna flytningar nu i några dagar. Å flytningarna e int rödbruna, utan bruna. Di luktar som min mens bruk lukt.
Å min fråga e att om dehe e normalt för e står på pakete att man kan få he som bieffekt men ja tänker bara att he e konstit att bieffekterna kom nu såhe plötsligt. Men jag sko int vila få mensen tillbaka å int helelr ryggsmärtorna, så skaja byt piller eller, ere normalt?
En flicko som har leidon på mens

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.12.2018
Hej.
Man kan aldrig riktigt på förhand veta hur minipiller eller p-piller kommer att påverka en. För vissa försvinner mensen helt, som i ditt fall - medan för andra inte. För vissa försvinner den för ett tag, men kommer sedan tillbaka. Eftersom kroppen inte är en maskin så är det saker som kan påverkas av allt annat vi gör - och oftast vet man inte orsaken till att det plötsligt ändrar.
Så jag kan inte svara på varför din mens nu bestämde sig för att dyka upp denna gång, efter att ha varit borta i två år. Men jag tror inte att det beror på att någonting skulle vara fel. Jag tycker att du skall avvakta i nån månad till och se om det upprepas, d.v.s. om du får mens även nästa månad eller om det var bara denna gång. Om det skulle visa sig att det upprepas varje månad så kan du överväga att byta piller, eller att t.ex. lägga in spiral. (det är ju omöjligt att säga hur mensen påverkas av en spiral heller på förhand, ungefär hälften slutar blöda, medan den andra hälften fortsätter). Har du väldigt besvärande värk så får du försöka med värkmediciner.
Så följ med saken ett par månader till, och vid behov kontaktar du sedan preventivrådgivningen på din hemort.
Kram
Tessi