misstänker svampinfektion
30.06.2020
som sagt i rubrikem så misstänker jag svampinfektion. Jag har haft extra mycket slidsekret och liksom trosorna är alltid våta pga det och luktar surt. Flytningarna är vita och gryniga eller klibbiga och gula och liksom klibbar ihop till större klumpar. Ibland blir det lite bättre för ett tag och det förvinner men sedan kommer det alltid tillbaka. Jag har inte alls haft symptom att det kliar eller att det är super rött och uppsvällt eller svider så jag vet inte om det är svampinfektion?
Tack för eran hjälp.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
30.06.2020
Hej,
Det finns lite olika sätt du kan gå tillväga. Du har rätt i att det låter som en svampinfektion på basen av det du skriver om flytningarna, men eftersom du inte har klåda, sveda eller svullnad så kan det också hända att det ännu räcker med att du försöker rätta till slidans bakterieflora.
Jag tycker med andra ord att du kunde börja med att från apoteket köpa en medicin för detta. Det finns många olika märken (Vagi-Care, Vagisan, Vagi-C osv.) skillnaden är oftast priset för de innehåller ungefär samma sak. Oftast är det vagitorier, d.v.s. piller som läggs i slidan till natten med någon dags mellanrum eller några kvällar i rad (läs bipacksedeln för exakta anvisningar för den medicin du väljer.) På några dagar brukar det visa sig om man är på rätt väg och då brukar problemen minska.
De andra sakerna du bör göra är att tvätta dig en gång om dagen med vatten (aldrig tvål), drick tillräckligt och undvika överdrivet mycket socker, låta underlivet andas genom att sova utan trosor och inte använda kläder som sitter så tätt. Använd med andra ord inte strings eftersom de ofta ökar besvären.
Du behöver inte tala om saken med dina föräldrar om du inte vill, men det är inte det minsta pinsamt utan väldigt vanligt - så om du vill tala om saken så kan du givetvis göra det.
OM dina symtom skulle fortsätta så kan du testa en medicin som heter Canesten som är specifikt för svampinfektioner, eller så kan du kontakta preventivrådgivningen/hvc och be om en remiss till bakterieodling så att de kan kolla upp exakt vad det är som krånglar.
Som sagt - inget att vara pinsam över. Bra att du gör någonting åt saken.
Kram
Tessi