Okej eller inte? (Binda)
16.02.2020
Jag har oregelbunden mens och är ganska nojjig över att plötsligt få min mens typ i skolan o blöda i genom, så typ 30 dagar efter den förra mensen brukar jag använda binda för säkerhetsskull.
Vad är egentligen värre: att ha den där bindan i trosorna i onödan bara för att vara säker, eller att plöstligt få mens och blöda i genom kläderna och klotta ner typ en stol också i värsta fall? Jag blöder ganska rikligt när mensen börjar och det har hänt förr att jag orsakat en fläck på en stol.
Använder inte binda då jag är hemma, för jag tar av den när jag kommer hem. Undrar ändå om det är det okej för det blir ju ganska många timmar jag har den. abdcefgh

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
17.02.2020
Hej.
Jag tycker nog att det är okej att du använder binda för säkerhets skull de dagar som du vet att mensen snart kommer. I princip är det ju inte alls farligt att blöda igenom heller - men jag fattar ju att man vill undvika det.
Du har helt rätt i att man skall undvika att använda binda hela tiden, eftersom den ökar temperaturen och fuktigheten i underlivet så att bakteriefloran kan bli fel - men om du vet att mensen snart skall komma så är det kanske bättre än alternativet. Det du kan överväga är att skaffa en menskopp - eftersom det är lite mer skonsamt för kroppen.
Kram
Tessi