Onanera
22.12.2018
Hej! Jag har problem med att fingra mig själv. Får bara upp ca ett och ett halvt finger och får inga känslor alls. Har provat smeka klitoris och det är lite skönt men inte alls lika som när jag gnider mot en kudde (som jag brukar göra). Jag vill verkligen kunna pulla mig själv ordentligt men förstår inte. En beskymrad tjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.12.2018
Hej,
De flesta tjejer onanerar genom att smeka sig utanpå klitoris, antingen med handen eller med t.ex. en kudde eller något föremål. Så du behöver inte känna någon press på att du måste föra upp någonting i slidan, för det är helt enkelt inte skönt för alla. Det finns inte heller något rätt eller fel då det gäller onaniteknik, alla är olika, så om det är skönt - då är det rätt. Fortsätt med kudden om det är det som känns bäst - istället för att skapa problem av någonting som inte är det.
Det är bra att testa olika sätt, annars hittar man ju inte nya saker, men ta inte någon stress. Du behöver inte känna att du gör det på "fel" sätt, eftersom det är det sätt som är skönast för dig.
Sköt om dig, och ta ingen stress!
Kram
Tessi