ont
16.09.2016
Hej. Jag har nästan inga bröst alls. De senaste 2 dagarna har jag haft ont i mina bröstvårtor. Vad ska jag göra? Är det normalt? Orolig tjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
20.09.2016
Hej.
Med tanke på din ålder så är det ganska troligt att det är just därför det gör ont i dina bröstvårtor att dina bröst har börjat växa. Då brösten börjar växa är det vanligt att de är ömma, både inuti, strax under bröstvårtan och att själva bröstvårtan kan vara öm. Det kan också stickas lite i brösten. Strax under bröstvårtan brukar man kunna känna en hård knöl, men den behöver man inte vara det minsta rädd för utan den är helt enkelt ett tecken på att brösten har börjat växa. Knölen kan dyka upp först i ena bröstet, eller i båda på en gång.
Så det är alldeles normalt. Bara att ta det lugnt :)
Kram
Tessi