Ont efter samlag
15.05.2015
Hej på er.
Jag har ett mycket jobbigt problem, ligger nu i sängen och klockan är fyra på natten, kan inte sova eftersom att jag har en sån otroligt svår smärta i mitt underliv. Igår hade jag för första gången sex utan att det tog ont och nu är jag så otroligt öm. Har bara haft sex ca. 3 gånger och det har alltid varit med min pojkvän. När jag tänker på nåt annat går smärtan nästan helt bort. Men direkt jag vaknar på natten känner jag smärtan och den är så stor att jag nästan inte kan röra mig, börjar svättas och nästan får panik.
Snälla hjälp mig, är otroligt orolig att jag ska ha nån sjukdom som tex vestibulit.
Orolig tjej

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
15.05.2015
Hej Orolig tjej! Jag tror nog inte att du har vestibulit. Dels har du alldeles för liten sexuell erfarenhet för att man ska kunna sätta en sådan diagnos på dej och så är du för ung. Som du högst antagligen vet är du för ung för att ha samlag. Där är största orsaken till din smärta. I Finlands lagbok har vi en lag om byxmyndighetsåldern som är 16 år för samlag. Den är gjord för att skydda ungdomar/barn för att bli sexuellt utnyttjade men också för att de inte är redo för att ta ansvar för sexuella handlingar. Därför ligger du nu vaken kl 04 på natten. Du är nervös orolig och rädd så att du nästan får ångest och panikkänslor. Bästa för dej skulle nog vara att helt enkelt inte ha samlag. Du är inte färdigt utvecklad. Du är inte mogen för det du håller på med.
Varför går du med på handlingar som gör att du mår så där illa och har så där ont efteråt? Varför göra något som är en pina först och sedan "rätt så skönt" (citat från hemliga rutan)?! Varför låter du någon göra så här åt dej?
Mitt råd till dej är: Lägg av med samlagena för en tid. Så där ska inte samlag vara! Det finns andra möjligheter. Varför inte ha smek-sex istället?! Ni behöver lära känna era egen sexualitet innan det funkkar att ha sex med en annan person. Ni kan ha det båda 2 så mycket skönare tillsammans om ni bestämmer er för att inte ha samlag. Jag hoppas du kan tala med din pojkvän om det här. Kan ni läsa det här tillsammans? Jag anser att om man har sex ska man också vara mogen nog att tala om sex. Med sin partner måste man kunna berätta hur man vill ha det och göra sexet, att älska, på ett sätt så att båda njuter av det. Annars är det att bli sexuellt utnyttjad.
Var rädd om dej och låt ingen skada dej!
Med vänlig hälsning,  Annika      barnmorska - hälsovårdare