ont efter samlag
09.05.2022
Hej, jag har haft ont i nedre delen av magen efter samlag flera gånger. Det är inte en ihållande smärta den håller i sig ca 5 min och går sedan över. Undrar om det kan vara något farligt och om jag måste kolla upp det?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
10.05.2022
Hej,
Det är förstås bara du själv som vet exakt hur ont du har, och om denna smärta uppstår efter varje gång eller om det är t.ex. i samband med ägglossning eller mens som du upplever den?  Beroende på vilken ställning man har sex i så kan stötar mot livmodertappen/livmodermunnen ibland kännas smärtsamma, och speciellt om det sker vid tidpunkten då man har ägglossning eller mens eftersom livmodern då kan vara mer känslig. Så det kan helt enkelt handla om att stötarna orsakar sammandragningar i livmodern som känns en stund efteråt.
Jag tycker att du skall följa med lite och försöka ta reda på om det finns något mönster i det. d.v.s. upplever du smärtan efter varje gång ni har haft sex eller bara ibland, och är det då i samband med vissa tidpunkter i menstruationscykeln eller efter att ni haft sex i en viss ställning? Om smärtan känns svår eller om det oroar dig så kan du ta upp saken på preventivrådgivningen, men på basen av det du skriver så låter det inte onormalt.
Kram,
Tessi