Orgasmer och gymekologen
04.02.2018
Hej! Jag är en 15 årig tjej som har kommit in i en fas där jag tycker det är jättekul att pilla på mig själv därnere och utforska mitt könsorgan. Men jag har 2 frågor. 1. Jag förstår inte hur man ska få sig att komma, jag är oskuld och skulle gärn vilja lära känna min kropp före jag har sex första gången och gärna då också fått en orgasm men jag vet inte hur jag ska göra?! 2. Jag undrar om alla ska gå till gynekologen, jag läste någonstans att man får ett brev hem vart 3 år mär man fyllt en viss ålder det var från Sverige men är det samma här i Finland? Och jag skulle vilja gå till gynekologwn någongång, inte ännu men sen för att se att allt är bra där nere! Men jag har inte den blekaste aning om hur man ska göra!
Tacksam för svar!
Kåtjävel på 15 år! Kåtjävel

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
05.02.2018
Hej,
Och grattis till att du har funnit glädjen i att utforska dig själv! Hur man får orgasm och hur lätt det är att komma varierar ganska mycket från person till person, så det gäller nog bara att testa. Oftast är det genom att smeka sig eller "gnugga" på klitoris som man får orgasm, medan andra tycker om att lägga upp fingrarna i slidan. Det finns ju inget rätt eller fel utan man får helt enkelt testa sig fram till vad som känns bäst. Tanken är ju att det skall kännas skönt. Om fingarna/handen blir trött så kan du också testa med t.ex. duschen, så att du riktar strålen mot klitoris och på det sättet stimuleras. Det bästa är nog att du slappnar av och hittar någon skön fantasi och sedan låter din kropp visa vad den vill att du skall göra.
Till gynekologen är det bra om man går då man har blivit sexuellt aktiv (med en partner alltså). Men visst kan man gå redan tidigare om man känner att man vill kolla upp att allting står rätt till. Då man har fyllt 30 får man kallelse till papa-prov vart tredje år, men innan det är det alltså upp till kvinnan själv att kontakta preventivrådgivningen på sin hemort för att bli undersökt. Papa-screeningen görs för att ta cellprov från lovmoderhalsen för att i ett tidigt skede hitta cellförändringar som senare kan leda till cancer, men det är ju bara en av de alla anledningarna man kan ha att gå till gynekologen. Jag tycker att du skall ta det lugnt, men sen då du känner att du vill bli undersökt och/eller har ett sexliv med en partner och funderar t.ex. på olika preventivmetoder så kan du kontakta preventivrådgivningen på din hemort och boka en tid. Kontaktuppgifterna hittar du på din hemkommuns hemsida på nätet.
Sköt om dig!
Kram
Tessi