På studsmattan
17.04.2022
Hej, jag har en väldigt pinsam fråga angående igår kväll (lördag). Jag var på studsmattan med min bästa vän, och när jag skulle hoppa, så kändes det som att jag skulle kissa på mig, det kändes verkligen som att det skulle släppa vilken sekund som helst (det kom till och med en liten "skvätt"). Vad kan detta bero på, är lite orolig! E

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
19.04.2022
Hej,
Det är jättesvårt att veta vad det berodde på. I sig är det inte alls unikt att det är en påfrestning för musklerna i underlivet då man hoppar på studsmatta (eller hoppar i största allmänhet), så om man samtidigt är väldigt kissnödig så är det knappast någonting du behöver oroa dig över. All fysisk påfrestning som plötsligt ökar trycket i underlivet  kan göra att man känner sig extra kissnödig, t.ex. om man nyser, hostar, skrattar eller hoppar. Om man är extremt kissnödig eller urinblåsan är väldigt full så kan det då hända att musklerna inte klarar av att stå emot det trycket utan man läcker lite - och det kan i princip hända vem som helst. Men om blåsan inte är väldigt full och musklerna i underlivet är fungerande så brukar det inte läcka.
Det enda du egentligen kan eller behöver göra just nu är att följa med. Försök att dricka mycket och kissa ofta. Ibland kan det bero på urinvägsinfektion att man plötsligt får svårt att hålla sig, och då är det bra om du nu försöker dricka och kissa mycket så att dina urinvägar skulle spolas lite. OM du har andra symtom som tyder på urinvägsinfektion, t.ex. att det svider då du kissar, ont i magen eller att kisset luktar annorlunda och är grumligt så skall du ringa hvc och be att få lämna ett urinprov.
Men i sig är det alltså inte speciellt ovanligt att det nån gång sker sådana olyckor i samband med fysisk aktivitet. Följ med och OM det skulle upprepa sig så tycker jag att du skall boka tid till en läkare eller gynekolog som kan hjälpa dig.
Kram,
Tessi