Panik gällande underliver!!
22.10.2019
Min slida har svidit och varit irriterad under ca. en veckas tid nu och har börja blöda smått nu när jag kissar. Har börjat svida först senare på kvällarna så har trott hela dagarna att det har blivit bra. Måste jag gå till en gynekolg eller vad ska jag göra? Var hittar jag nummer till någon gynekolg i Jakobstad? Ville

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
23.10.2019
Hej.
Jag föreslår att du kontaktar preventivrådgivningen, eller hvc i din hemkommun. Visst kan man gå privat också om man vill det, men går du via hvc så är provtagningen och besöken hos t.ex. hälsovårdare gratis.
Det finns olika anledningar till att det kan svida i underlivet, men eftersom jag är osäker på huruvida det är de yttre könsdelarna eller själva urinrörsmynningen som svider, och huruvida blodet då kommer från slidan eller urinröret så är det svårt att på basen av det du skriver ge några förslag på orsaken. På basen av det du skriver så kan det vara allt från urinvägsinfektion till svampinfektion eller en könssjukdom. Det snabbaste och lättaste för dig själv är således att kontakta hvc/preventivrådgivningen.
Hoppas att du får hjälp snabbt, och beklagar att jag inte kan ge dig några mer användbara svar <3
Kram
Tessi