Permanenta skavsår?
13.10.2018
Hej!
Jag har märkt i de sistone att huden rakt vid öppningen av slidan är mycket öm. Det är alltså insidan av öppningen, som pekar mot anuset. När jag och min pojkvän har sex så gör det ont i början (idag frukstansvärt ont), men sedan minskar de på 1-2 min, men jag kan ändå känna det lite under hela sexet. Alltid till sist så kommer han i mig (jag är på p-piller), och då gör det VERKLIGEN ont; jag tror spermet stör området? När jag efterhand känner på området så gör det ont att röra, men också någon gång som hårdna kantar? Kan jämföras som brödkanten av ett mjukt bröd. Detta irriterar mig väldigt mycket och även stressar mig, eftersom jag inte förstår vad som händer. Hjälp! fob68

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
22.10.2018
Hej.
Förlåt att du har fått vänta så länge på svar.
Jag tycker att du borde kolla upp saken på en preventivrådgivning. Det kan hända att det bara är frågan om en spricka i huden som blir irriterad då ni har sex, och precis som du skriver så blir det antagligen inte bättre av kontakten med sperma. Men för att vara helt säker på vad det är så skulle det säkert löna sig att kolla upp det.
Om du har haft oskyddat sex så att det därmed kan finnas en risk att det kan röra sig om en könssjukdom så finns det orsak att kolla upp det också. Ingen panik. Ring och boka en tid så får en barnmorska undersöka saken.
Kram
Tessi