Pinsam finne
25.09.2016
Hej!
Jag upptäckte för några dagar sen att jag hade fått en finne på snippan... Framifrån sett så sitter den på vänstra blygdläppen precis bredvid där "öppningen" börjar. Det är tredje gången jag får en finne på snippan och alla gångerna har det varit precis på samma ställe, är det något konstigt att den har suttit på samma ställe alla gånger? Jag har fått alla nu 2016 tror jag och möjligen kanske att en var i slutet på 2015. Jag är sen 02:a. Förra gångerna var det bara att det var en knöl och den var röd och sen lite blå-lila och sen gick den bort, men idag när jag skulle kolla om den var kvar så såg jag att den läckte var, så jag torkade av det och klämde ut det andra, inte allt men ganska mycket. Jag tror att knölen är mindre men det är fortfarande en knöl där och den är öm. Knölen är knappt 0,5cm i diameter så jag tror inte att det är cancer men såklart att tanken kommer, men är det något konstigt med allt var? Är ej van vid att ha finnar i ansiktet eller så så jag vet inte... Tacksam för svar. Lite orolig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
26.09.2016
Hej.
Då jag läser det du skriver så blir jag bara mer säker på att det inte är bara en "vanlig" finne du har, utan att det är en inflammation i en körtel som finns precis vid slidmynningen.
På båda sidorna om slidöppningen, precis där du beskriver, så finns det en lite körtel som producerar sekret. Ibland kan det komma in smuts eller bakterier i körteln och orsaka en inflammation. Då kan man känna av smärta, ömhet och svullnad.
Du skriver att du har haft samma problem tidigare, och båda dessa gånger på samma ställe. Du skriver också att du denna gång har tömt svullnaden på var, men att den fortfarande är öm. Jag tror inte alls att du behöver vara orolig att det skulle röra sig om cancer, däremot misstänker jag att det är "bartolonit" (bartholonitis) som du lider av.
Precis som det har gjort tidigare för dig så kan det hända att problemen även denna gång går över av sig själv. Försök att tvätta dig i underlivet med vanligt vatten och att inte använda tajta kläder utan låta underlivet få så mycket luft som möjligt. Men om svullnaden och ömheten blir värre eller inte går över så tycker jag att du skall kontakta en barnmorska eller en gynekolog vid en ungdomsmottagning, för ibland kan man behöva äta en antibiotikakur för att inflammationen skall gå över.
Så med andra ord är det ingenting farligt, men det kan behöva behandlas för att gå över. Vänta i någon dag och se vartåt det lutar, och om problemen blir värre försöker du kontakta en ungdomsmottagning eller vårdcentral.
Kram
Tessi