"Puffy nipples"
13.05.2020
Lite pinsamt problem här men värt en fråga. Jag har "puffy nipples" och är redan 23. Har snackat om det med hälsovårdare senast på högstadiet och hon sa att det är vanligt under bröstens utveckling. Nu är jag ju direkt inte i det skedet mer och har ändå sådana bröstvårtor. Kommer de för alltid att vara så? Vad orsakar egentligen dessa? Jag funderar redan på operation... puffy

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
14.05.2020
Hej,
Precis som din hälsovårdare sade så är det helt normalt, speciellt före och under puberteten men även efter. Du frågar vad det är som orsakar dem, men det är helt enkelt en variation av hur bröst kan se ut. Alla bröst är olika - och detta är inget "fel", därför tycker jag att det skulle vara fullständigt onödigt att operera brösten. Varför orsaka smärta/ärrvävnad/försämrad känsel i en kroppsdel som det inte är fel på??
Trots att du är 23 år gammal så kommer dina bröst ännu att förändras på flera sätt. Jag tycker att det är jättesynd att median får det att framstå som att alla bröst skall se ut på ett visst sätt - då det sist och slutligen är väldigt få som har exakt sådana bröst. Försök att istället se det som en positiv sak att dina bröst är helt unika, det betyder inte att formen på dina bröstvårtor skulle göra dina bröst mindre tilldragande för en partner.
Kram
Tessi