Rädd
20.07.2020
Hej! Märkte här om dan en slags klump i yttre blygdläppen. Nu har klimpen blivit jätte stor och tar väldigt ont. Hela blygdläppen är liksom svullen av det här och det skrämmer mig. Det kan väl ändå inte vara cancer? :))

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.07.2020
Hej.
Det låter väldigt osannolikt att det skulle vara cancer. Det mest sannolika är att det är en inflammerad talgkörtel eller hårsäck, men eftersom du skriver att den nu blivit större och gör ont så tycker jag att du skall ringa till preventivrådgivningen och diskutera saken med dem. Ibland kan man få inflammationer i körtlar i underlivet som kan behöva t.ex. antibiotikabehandling för att de skall gå över - men det är omöjligt för mig att veta på basen av det du skriver.
Ring till preventivrådgivningen på din hemort och fundera tillsammans med barnmorskan där. Kontaktuppgifterna hittar du om du googlar på din hemort + preventivrådgivning. Jag tror inte att det är någonting allvarligt.
Kram
Tessi