röd snippa
18.09.2018
hej! Det är så att jag har märkt att jag är väldigt röd i och runt underlivet. Jag har också fått små röda prickar runt om. Det ser lite ut som eksem. Äter p piller pga akne sen ganska lång tid tillbaka, och har nu haft mens i snart 7 dagar. Håller också på med cykling och ridning. Jag undrar om det kan vara så att det beror på att bindan skaver, tex när jag cyklar som jag är så röd. Eller om det kan vara någon annan anledning, och vad ska jag göra åt det? Det är jättejobbigt när det svider!!
Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
27.09.2018
Hej,
Jag tror precis som du att dina prickar beror på att huden blivit irriterad av att du använder bindor. I sig är bindor ett bra mensskydd, men speciellt med tanke på att du både cyklar och rider så sitter de antagligen ganska tätt mot huden. Och eftersom bindor är ganska plastiga så gör de att fukten hålls kvar, och att temperaturen stiger. Så det leder lätt till att man under flera dagar går omkring med ett mer eller mindre fuktigt plastskydd mot en del av kroppen som helst skall ha bra ventilation hela tiden för att må bra.
Jag föreslår att du skulle skaffa dig en menskopp istället. Menskoppen gör att huden får andas, och den behöver inte tömmas lika ofta som bindan behöver bytas. Rätt insatt så känns den inte fast du rider eller cyklar.
Tvätta underlivet med vatten en gång om dagen, och så fort mensen tar slut försöker du att vara utan trosor och byxor så mycket du kan så att underlivet får andas. Vill du så kan du smörja underlivet med en olja, som också kan hjälpa till att hålla huden frisk.
Skulle det vara så att svedan och prickarna inte går över, eller om du har haft oskyddat sex så tycker jag att du skall vända dig till en gynekolog eller preventivrådgivning så att du kan bli testad för könssjukdomar eller diskutera vad besvären kan bero på. Men min gissning i nuläget är helt enkelt att det rör sig om en "fuktskada".
Kram
Tessi