Rodnad på bröstet
12.03.2021
Hej! Under denna vecka började det klia i kanten av min högra bröstvårta. Runt bröstvårtan var ett ställe lite rött och såg lite ut som ett eksem. Jag har smörjt med salva och det har hjälpt lite, dock så har det inte försvunnit. Vet att bröstcancer är väldigt ovanligt då man är ung, men nojar ändå över att detta skulle kunna vara en början på något. Tacksam för svar!
Nojigperson

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
12.03.2021
Hej,
Jag skulle börja med att kolla de bh:n som du har använd, om det i dem kan finnas någon söm som har skavt mot bröstvårtan. Du har gjort helt rätt som har försökt smörja, och du kan köpa hydrokortison från apoteket och smörja några dagar, det brukar hjälpa snabbt och effektivt.
OM eksemet skulle bli kvar så kan du kontakta en hälsovårdare eller en läkare som kan kolla upp saken, men cancer är nog verkligen inte det mest sannolika i ditt fall, utan snarare beror det på att du har fått torr hud eller liknande.
Följ med och uppsök vård om det inte blir bättre på ett par veckor.
Kram,
Tessi