Sår i underliv
25.03.2019
Hej! Jag har länge haft ett sår i underlivet som är återkommande. Det är riktigt i början, där sidan börjar dela sig om ni förstår. Så fort jag rör där någonstans så öppnas det igen, och jag har försökt smörja och det blir bättre, men det öppnas igen. Vad ska jag göra? Hjälp mig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
27.03.2019
Hej.
Min första tanke är om du har haft oskyddat sex? Jag vet inte hur ditt sår ser ut, men t.ex. herpes kan orsaka sår och sprickor som kan vara väldigt smärtsamma, och återkommande. Så om du har haft oskyddat sex (och egentligen fast ni skulle ha använt kondom..) så tycker jag att du skall boka en tid till preventivrådgivningen och gå och visa upp det.
Såret kan också bero på torrhet, d.v.s. att huden vid ditt kön är för torr, t.ex. till följd av att du tvättar dig för ofta eller att du tvättar dig med tvål. Du kan då testa att smörja underlivet två gånger om dagen med olja (t.ex. babyolja) för att se om det hjälper. Många gånger tror människor att torrhet i underlivet inte kan finnas bara för att man t.ex. har flytningar eller blir våt då man ät upphetsad - men det är helt olika saker. Med torrhet avser jag alltså i detta sammanhang att själva huden utanför slidan är för torr.
Givetvis kan såret också bero på underkläder som skaver (eller inte andas), eller på allergi (t.ex. mot tvättmedel eller tvål). Men som sagt så tycker jag att du skall ringa och boka en tid till preventivrådgivningen så får de kolla upp saken. Det är ingenting du behöver skämmas över, utan det tyder bara på att man kan ta ansvar att man kollar upp saker som man är osäker på.
Kram
Tessi