Slidkrans som hänger ut med känsel i.
20.09.2018
Hej!
Jag har en fråga jag vill ställa.
Jag var till barnmorskan för ett tag sen. Då jag var orolig över en flik som hängde ut från slidan. Barnmorskan sa då att det var slidkransen som hängde ut. Men jag undrar om det är något farligt att ha känsel i denna fliken. om man trycket lite hårt på denna flik som då är slidkransen? Det gör ont om jag trycket ganska hårt. När jag har tryckt hårdare, och då har det även kommit lite blod. Men som sagt jag har känsel i denna flik. Och när jag var inne på internet och sökte på slidkrans hänger ut. Så var det flera som hade en sådan flick, men dem hade ingen känsel i den. Nu börjar jag bli lite orolig. Är det farligt om jag har känsel i denna flik(slidkrans som hänger ut)? Orolig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
01.10.2018
Hej.
Jag tycker inte att du skall oroa dig. Precis som du skriver så har du ju varit till barnmorskan, och hon konstaterade att det är en del av slemhinnan som kommer ut. OM det skulle ha varit oroväckande så skulle barnmorskan sannolikt ha skickat dig vidare till en läkare. Alla människor är olika byggda, och det betyder inte att det är fel på dig. Med tanke på din ålder så kommer din kropp ännu att förändras, så det är svårt att säga om fliken kommer att kvarstå eller vad som kommer att hända med den.
Jag föreslår ändå att du undviker att klämma på den så att det gör ont eller börjar blöda. I mitt huvud känns det ganska självklart att du har känsel i en del som hör till kroppen, det skulle ju vara konstigt om du inte hade det. Ta det alldeles lugnt och följ med. Kontakta barnmorskan på nytt om du funderar över saken så kan ni diskutera vidare.
Oroa dig inte.
Kram
Tessi