Snippis Problem
18.10.2019
Hej, den senaste veckan har jag haft problem eller vad man ska kalla det med snippan. Tänkte passa på att fråga allt nu på samma gång.
Det började med att det kliade och sved när jag kissade, tänkte direkt på att det kanske var urinvägsinfektion eller svamp. Undersökte lite närmare och såg att snippan var lite röd och kanske en aning vit prickig. Smorde med det ena och det andra som jag hade hemma (eftersom jag haft liknande förr och jobbar inom vården tänkte jag att jag kanske kunde lösa det själv).
Min fråga är nu om detta kan gå om av sig själv, det har blivit bättre men kan fortfarande klia och svida när jag urinerat.
Har också hört att naturell yoghurt kan hjälpa mot svamp är det sant? Det heter ju också att man ska tvätta sig varje gång man byter binda men så står det också att det räcker gott att tvätta underlivet en gång om dagen så man inte tvättar bort floran som ska vara där... Vad rekommenderar ni?
Är det fel att sätta tex. Bepanthen eller ceridalolja där nere eftersom jag inte vet vad problemet egentligen är?
Ännu en sak om jag skulle behöva tex svampmedel så vet jag att det finns receptfritt på apoteket men jag tycker att det är pinsamt att hämta ut sånt, några tips förutom att åka till något annat apoteket.
Hoppas på något tips trots lång och osammanhängande text. Problem med snippan

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.10.2019
Hej,
Inget osammanhängande alls i din text, så ingen fara :)
Du skriver att det både kliar och svider. Då undrar jag om du kan lokalisera var det svider, är det vid blygdläpparna och slidmynningen eller i/vid urinröret? Om det känns som att det är mer vid urinröret så föreslår jag att du skall dricka massor i ett par dagar (kanske inte massor, men några glas mer än du brukar) för att spola urinrören maximalt rena. Du kan också ta lite mer C-vitamin ett par dagar, och gärna dricka sura drycker utan allt för mycket socker.
Klådan du beskriver får det att låta som svampinfektion, vilket också kan leda till sveda eftersom huden lätt blir irriterad och spricker. Det är inte farligt och det läker oftast snabbt - men ibland kan det behöva hjälp. Svampinfektioner brukar bero på att bakteriefloran blivit fel, så undvik socker (eftersom jästsvampbakterien lever på det), använd luftiga kläder så att underlivet inte är så varmt och fuktigt hela tiden. Du skall INTE tvätta dig vid varje toalettbesök eller varje byte av binda. En gång om dagen räcker alldeles väl - och ibland om slemhinnorna är riktigt trasiga så är det bättre att tvätta sig t.ex. med ceridalolja än med vatten. Naturell yoghurt kan kännas bra - men den löser sällan själva problemet.
Du kan gott och väl använda ceridalolja i underlivet, men liberos babyolja fungerar kanske t.o.m. bättre och innehåller ingen mineralolja. Dessutom är den billigare. Den kan med fördel också användas som glidmedel. Men om det nu är svampinfektion du har så tror jag att du behöver hämta en salva som heter Canesten från apoteket. Den kan användas både utanpå och inuti slidan - beroende på var klådan sitter. Du behöver nog inte alls känna dig pinsam över att hämta dessa mediciner på apoteket och du behöver inget recept. Svampinfektioner är jättevanliga och det är ingenting du har orsakat själv.
Ett tredje alternativ som man måste ta i beaktande är risken för könssjukdomar. OM du alltså har haft oskyddat sex med någon och inte testat dig så bör du göra det. Vissa könssjukdomar ger precis de symtom du beskriver. Då kontaktar du din egen preventivrådgivning och ber dem lägga remisser till provtagning. Inget konstigt med det - och det är inte heller ett tecken på att du skulle "vara sån" utan helt enkelt att du tar ansvar för dig själv och dina potentiella partners.
Kram
Tessi