Svälld
31.08.2020
Min ena inre bluyggläpp har svällt upp och hårdnat, är detta något jag msåte söka vård för eller kommer det gå om av sig själv? Skämmmms

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
01.09.2020
Hej,
Oftast går en sådan svullnad över av sig själv, även om det kan kännas obekvämt och obehagligt så länge det varar. Det du borde fundera på är varför det kliar. I alla underliv kliar det ju lite nån gång, men om du tycker att det kliar onormalt mycket, och om du har andra symtom - t.ex. vitaktiga tjocka flytningar eller flytningar som luktar illa så finns det anledning att göra någonting åt saken.
En vanlig anledning till klåda i underlivet är svampinfektion. Då har man ofta just vita och gryniga eller tjocka flytningar. Det kan klia både utanpå könet, d.v.s. på blygdläpparna, men ibland också inuti slidan. Om du misstänker svampinfektion så kan du gå till apoteket och köpa en salva som heter Canesten. Den hjälper ofta snabbt och effektivt. Sen gäller det mest att låta underlivet vila och andas. Undvik tätt sittande kläder och tvätta dig en gång om dagen med endast vatten.
En annan lite otippad anledning till att underlivet kan bli svullet är olika mediciner, t.ex. antibiotika. Så ta en funderare över om du har någon medicinering på gång eller om du har några andra symtom som kunde förklara vad det rör sig om. Vissa gånger försvinner symtomen helt av sig själv och man får aldrig veta vad de berodde på - och då är det bara att leva vidare.
Det är viktigt att du vet att det inte är någonting du behöver skämmas över eller tycka att är pinsamt, och du kan alltid skriva hit på nytt eller gå och tala om saken med din skolhälsovårdare.
Kram,
Tessi