Svamp?????
14.09.2018
Hej tror jag har fått svamp i underlivet, det kliar och svider och jag har haft det i 2dagar. Går det över av sig själv?? Vill helst inte säga till nån. Så fins det nått man kan glra hemma?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
18.09.2018
Hej.
De typiska tecknen på svamp är just att det kliar och svider. Man brukar även få tjockare, vitaktiga och gryniga flytningar, och ibland kan blygdläpparna bli svullna. Svampinfektion beror på att "fel" bakterier får fotfäste i slidan, det är inte farligt men kan vara mycket besvärande. Svamp trivs där det är varmt och fuktigt, så om man använder väldigt tajta kläder eller underkläder som inte andas så är risken för infektion större.
Svampinfektionen kan gå över av sig själv, men oftast behöver den lite hjälp för att göra det. På apoteket finns en salva som man kan köpa utan recept som heter Canesten. Jag tycker att du skall gå till apoteket och köpa salvan och behandla dig med den.
Svampinfektionen beror inte på att du har gjort någonting fel, så det är ingenting du behöver skämmas över. Det är helt enkelt någonting som kan hända vem som helst. Tvätta dig med vatten en gång om dagen (aldrig tvål i underlivet!) försök att använda luftiga kläder och sov gärna helt utan byxor eller trosor så att underlivet får andas.
Om det känns som att inte salvan hjälper så tycker jag att du skall tala med din skolhälsovårdare. Men du behöver knappast vara rädd för att ta upp saken med dina föräldrar heller, det är som sagt ingenting du har orsakat själv.
Kram
Tessi