Svamp
19.12.2018
Hej! Jag har nu i lite mer än en veckas tid haft så det svider i underlivet när jag kissar. Det började också klia några dagar senare och är rött nu. Misständer att jag har svamp. Tog förra fredagen en receptfri medicin (tablett att svälja) mot svamp, men inget blev bättre. Var inte heller och kollade upp det före. Är nästan helt säker på att det är svamp jag har, men har aldrig haft det förr men alla symptom stämmer bra in. Borde jag nu fara och kolla upp det eller kan jag testa ett annat läkemedel först? Men tanke på att det förra inte alls hjälpte... Skulle helst inte vilja gå till något hvc eller liknande för att sen få hemskickat en räkning åt mina föräldrar, skulle helst vilja få över detta utan att blanda in dem så de vet. Skulle dock gärna ta ett test så jag vet om det verkligen är svamp jag har så jag inte går och tar mediciner i onödan för något jag inte har, och så vill jag ju såklart bli av med domhär besvären..! Kan man gå via hölsovårdaren i skolan och ta ett test eller något? Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.12.2018
Hej.
Om du redan har tagit medicin via munnen (diflucan?) och det inte hjälpte så gissar jag att det INTE är svamp. Diflucan är i allmänhet väldigt effektivt så om det inte märks någon skillnad så tror jag att problemet är ett annat.
Jag tycker att du skall börja med att göra de helt basic sakerna du kan göra. Tvätta dig en gång om dagen med vanligt vatten (aldrig tvål i underlivet). Använd trosor av bomull, inte av syntetmaterial. Du kan smörja underlivet med olja (t.ex. babyolja) om det känns torrt eller irriterat. Du kan även försöka äta mjölksyrabakterier (via munnen) eller som vagitorier (vagi-c, vagifem eller vagi-care). Sov helt utan trosor och använd gärna lösa kläder så att underlivet kan andas. Givetvis kan du testa att smörja med t.ex. Canesten (som du kan köpa receptfritt från apoteket) men eftersom inte Diflucan fungerade så är risken då stor att man bara irriterar slemhinnorna ännu mer.
Du kan ta kontakt med din hälsovårdare eller med hvc och be dem lägga en remiss till bakterieodling, så kan de också via lab. prover kolla upp om det faktiskt är svamp eller någonting annat. Lab-prover kostar ingenting (om de görs via hvc) och dina föräldrar får inte veta någonting om det. (och även om de skulle få veta det så är det ingenting att skämmas över, det är ju ingenting du har gjort fel).
Men kontakta hvc, preventivrådgivningen eller din hälsovårdare och be om en remiss till bakterieodling, så får du förhoppningsvis svar på vad det är som orsakar problemet, och undviker att behandla dig för fel sak.
Kram
Tessi