Svamp?
04.02.2019
Hej, jag har de senaste 3-4 dagarna märkt att mitt underliv kliar och svider väldigt mycket. Jag har mens nu på samma gång och använder menskopp. De första dagarna fungerade det som vanligt med menskoppen, men nu har det börjat ta väldigt ont att sätta in den och ta ut den, kan det ha något med att det kliar och svider så mycket? Jag har nästan alla symptom till svamp och jag tror att jag har haft svamp tidigare, men då har det bara försvunnit några dagar efteråt och inte svidigt lika mycket. Jag försöker att sova utan trosor, men det hjälper inte, jag har också prövat barnolja, men utan större resultat. Tror ni det kommer gå om av sig själv, eller måste jag göra något åt det? Anonym 551

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
06.02.2019
Hej.
De vanligaste symtomen på svamp är just att det kliar, svider och att man får tjock vitaktig och grynig flytning. Om dessa symtom stämmer in på dig så kan det finnas skäl att göra någonting åt saken. Ibland går svampinfektioner över av sig själv då slidans pH-värde normaliseras och de goda bakterierna vinner, men ibland behövs medicin. Var gränsen går för när man skall börja behandla saken vet man nog bäst själv.
Jag gissar att smärtan och ömheten du upplever kan vara en följd av svampinfektionen, som sannolikt har gjort dina slemhinnor sköra och irriterade.
Du kan börja med att gå till apoteket och köpa en receptfri salva som heter Canesten. Beroende på om dina symtom sitter främst utanpå eller också inuti slidan så kan du kombinera salvan med vagitorier (tabletter som sätts in i slidan till natten.). Behandlingen med vagitorier brukar vara i tre dagar, och efter det brukar man vara avsevärt bättre.
Om du inte märker av en förbättring efter tre dagar med vagitorier/kräm så tycker jag att du skall kontakta din skolhälsovårdare/preventivrådgivning eller en läkare som kan ta ställning till om du skall testa med en medicin som tas via munnen eller om det behöver tas en bakterieodling för att kolla upp att det faktiskt är svamp. Om du har haft oskyddat sex finns det alltid en risk att det kan röra sig om en könssjukdom.
Men börja med att gå till apoteket. Tvätta dig med vatten en gång om dagen och undvik tvål. Fortsätt gärna att sova utan trosor och se till att koka din menskopp mellan användningsgångerna så att den säkert är ren.
Kram
Tessi