Svamp i underlivet?
25.03.2019
Hej, för några dar sen började de klia väldigt mycket där nere och det var/är rött o ser lite irriterat ut typ, mina flytningar är vita/genomskinliga och kankse lite gryniga ish. Alltså väldigt lite. Nu undrar jag om detta beror på svamp eller annat? Jag har för 1v sen börjat med p-piller undrar om det kan vara en anledning? Min mamma sa åt mig att ta lite Pevaryl tror jag de hette nån gång om Dan vilket jag har gjort men tycker inte att de gjort nån skillnad. Borde jag gå till ungdomsmottagningen och vad kommer dom isåfall göra alltså kommer dom vilja kolla där nere för är lite obekväm med de.. Och om detta nu är svamp så undrar jag kan svamp på nått sätt vara farligt? En orolig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
25.03.2019
Hej,
På basen av dina symtom låter det som svampinfektion, men det är inte alltid så lätt att veta vad som beror på t.ex. att pH-värdet är fel och vad som är svampinfektion. Det är ganska vanligt att kroppen reagerar med att pH-värdet förändras då man börjar äta p-piller, dels beror det på pillren men ofta beror det också på att man då börjar ha sex utan kondom - vilket gör att slidans pH-värde ändrar p.g.a. sperman. Så om du har haft sex utan kondom så är det sannolikt det som är orsaken.
Det du kan göra nu är att försöka tvätta ditt underliv med vatten en gång om dagen, undvik tajta kläder som inte "andas" och sov helt utan trosor. På apoteket kan du köpa en salva som heter Canesten som brukar hjälpa snabbt och effektivt om det är svampinfektion. Om det inte skulle bli bättre på ett par dagar med det så föreslår jag att du tar kontakt med en ungdomsmottagning.
Svamp i sig är inte farligt, bara irriterande. Men om du inte skulle känna av någon bättring trots att du använder Canesten så behöver det nog kollas upp vad irritationen beror på. Jag kan inte svara på om de skulle undersöka dig eller inte på ungdomsmottagningen eftersom det säkert varierar beroende på, men i vilket fall som helst är det ingenting du behöver vara rädd för. Alla som jobbar där förstår nog att det är en jobbig situation så de skulle nog vara snälla och försiktiga.
Börja med Canesten, så ser vi vad som händer.
Kram
Tessi