Svamp och förkylning
07.08.2019
Hej, under det här året har jag varit förkyld cirka 6 gånger och varje gång så får jag svamp-symptom, förutom att det inte kliar eller svider. Det kommer bara en mjölkvit flytning som ibland blir till små klumpar (då det torkar). Så det är ju inte "grynost" som kommer ut. Och den vita flyttningen luktar inget. Vet ni vad det är? Behöver jag söka hjälp? Hjälp fort, tack
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
09.08.2019
Hej,
Svampsymtom är allt som oftast klåda och sveda, samt svullnad. Flytningarna blir även väldigt gryniga vid svamp, alltså lite grynost-aktiga. Det du beskriver låter inte som svamp, och jag tvivlar på att förkylningen förorsakar förändringen på dina flytningar.
Ibland kan pH balansen i underlivet bli ostabil, då kan underlivet reagera med mer mjölkaktiga, rinnande flytningar som kan lukta, inte alltid. Kroppen sköter oftast tillståndet själv och stabiliserar pH-värdet.
Om du känner dig orolig, och det även finns en risk att du kan vara smittad av en könssjukdom, genom oskyddat samlag, är det bra om du testar dig. Det gör du på närmaste hälsovårdscentral eller köper ett test på apoteket. Om du inte haft oskyddat samlag, och ingen risk finns, behöver du inte vara orolig. Flytningarna kan se annorlunda ut från menscykel till menscykel.
Kram!
Malin Wiik-Norrman